26 juli 2008

Billy och Ivar

Det är för varmt. Igår visade termometern 34,9 grader. Idag orkade den bara upp till 33,8 grader. Men för varmt är det! Jag har säkert hjärtfel. Skulle inte förvåna mig. Visserligen är jag undersökt på både korsan och tvärsan de senaste åren. Intet sjukligt å lungorna eller hjärtat. Men de kollade säkert inte sinusknutan. Jag har säkert fel på den. Det är därför jag längtar efter ett svalare rum än salen. Att öppna för korsdrag tjänar heller inget till. Luften står stilla och värmen är bedövande.

Vad annat finns att göra än att ligga i soffan och flämtande bläddra i IKEA-katalogen och fantisera om hur lägenheten ska kunna möbleras. Lägenheten är liten men köket tillräckligt rymligt för att medge en riktig matplats. Jag kommer att kunna ta med mitt köksbord. Kök och hall rustades förra året. Rummet struntade de i då. I sovalkoven finns det ett område på tapeten där det ser ut som om någon skvätt olja på tapeten och sedan försökt torka bort den men misslyckats. Kanske är det svart hårfärg och Brylcreme i förening? Ska mejla förvaltaren och påpeka att jag vill att de gör något åt fläcken innan jag flyttar in och möblerar lägenheten. Å andra sidan så kan jag kanske ställa en bokhylla framför fläcken? Kanske ska jag ta med lagerhyllan - Ivar - som står i ett av sovrummen på övervåningen. Då behöver jag bara komplettera med ett par sidor, skåp och kanske tio hyllplan samt eventuellt försöka mig på att göra en hörnhylla a la Ivar? Billy som står i arbetsrummet får bli kvar precis som skrivbordet. Den hyllan är "skräddarsydd för hörnet där den står. Dessutom vet jag att hälftenägaren gärna vill behålla den. Mig kvittar det.

Fördelen med en liten lägenhet är att det inte åtgår en massa möbler för att möblera den. Svårigheten blir kanske att undvika att övermöblera den. Hm...gardiner måste jag kanske köpa i alla fall. Ja ja det får ta den tid det tar så blir det nog bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Satsa på mörkläggningsgardiner. Då syns inte fläcken.
Eller skippa gardiner - det är ute! Och se fläcken som ett konstverk - skaffa en passande ram och pryd den med!

Ulf sa...

gubben;
Tror jag satsar på ramen :-)