01 juli 2008

Besök

Tidigt i morse fick jag besök medan jag satt med morgonkaffet på trappan i det gråmulna vädret. Besökaren slog sig ner på ladugårdens skorsten och stack ner huvudet som för att undersöka innanmätet. Kanhända sökte den ett bo att krypa in i? Under de minuter den satt där uppe hann jag med att hämta kameran, skruva på teleförlängaren och ta ett trettiotal foton tack vare den digitala tekniken med bildstabilisering i kameran. Med gammal analog teknik hade jag aldrig fått några bilder överhuvudtaget. Om jag inte använt stativ och trådutlösare förstås. Men att fota handhållet på 1/40 sek och en brännvidd på ca 700 mm (jfrt småbildsformatet) hade varit en omöjlighet. Så visst är digital teknik en tillgång, men om det också ger bilder med bättre innehåll är ytterst tveksamt. Fler bilder blir det i varje fall.

Det vore betydligt roligare med ett storskrakspar i skorstenen istället för ett gäng skränande kajor.

Inga kommentarer: