01 juli 2008

Intet begriper jag

-Den låter som en motorcykel. Har du hål på ljuddämparen?
-Nja, det tror jag inte.
-Motorn går ju inte på alla cylindrarna. När bytte du tändstift senast?
-Jag har aldrig bytt tändstift på den. Det har de gjort på verkstan. Jag bytte rotor och fördelarlocket när jag bytte olja och filter för 1.300 mil sedan. Det är tretton år sedan jag sist skruvade på en bil.
-Byt tändstift och kanske också tändkablarna.


Tändstiften är bytta men det kvittade. Motorn går mycket ojämnt och låter högt när den blivit varm. Kall motor startar snällt och går lugnt. Men varm motor *suck*. Är det luft-bränsleblandningen det är fel på? Var skruvar jag då? Eller är det katalysatorn som pajat? Är det trots allt så att det saknas en packning mellan motor och avgasrör? Å varför ska det ryka i motorrummet? Ååhhh...

Intet begriper jag. Felsökning och analytiskt tänkande är verkligen inte min starka sida. I synnerhet inte i en helt obekant motor.

Inga kommentarer: