08 februari 2008

Flitig som ett bi?

Det sägs ibland att någon är flitig som ett bi. Detta gäller inte mig. Jag är av naturen en lat typ och gillar humlor betydligt mer än bin och getingar. Varje år så flyger det in mängder av humlor genom öppna fönster i huset. Då rycker humleräddaren ut och fångar in humlorna som sedan släpps ut till ett liv i frihet. Jag gillar humlor! Eller gillar jag tanken på den miljö som bjuds humlor där jag bor? Vill minnas att humlor är ett tecken på en bra miljö. Om det är sant vet jag inte men bara tanken därpå är glädjande.

Än dröjer det dock innan humlor flyger kors och tvärs över gården. Men den tiden kommer snart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar humor för deras attityd. De tar aldrig av sig pyjamasen och de flyger fast de egentligen inte kan, enligt tyngdlagen, vingarnas storlek kontra kroppens vikt och allt det där. Men humlor skiter i sånt. Det kallar jag skön attityd. Dessutom tror jag att alla humlor innerst inne är Beppe Wolgers.

Ulf sa...

lilla blå;
Alla humlor är Beppe med pyjamas och nattmössa. Den tanken gillar jag :-) Eller var det Beppe Wolgers som var en humla?

Humlor är snälla och trevliga!

Anonym sa...

Ser just nu att jag skrivit "humor" istället för "humlor". :D Ja, ja...

Anonym sa...

Jag har blivit biten av en humla, och det var värre än geting och bi.
Fast visst släpper jag ut dem hellre än annat åtgärd.