06 december 2007

Sagan om morfars resa till Vilda Skogen

Jag heter Julia. Jag är fem år men stor för min ålder. Jag bor i Hagaparken. Morfar heter Julius. Han är gammal men ändå väldigt rar. När jag vill att han ska berätta historier, tröttnar han alldeles för fort. Då trollar jag så att han blir en sprattelgubbe. Då berättar han och berättar och berättar...


Morfar är lite skallig, därför går han alltid omkring med en röd hatt på huvet. Han har en katt. Den har levat två år längre än jag. Katten heter Lotti.
"Berätta en historia, morfar", säjer jag. Morfar tycker inte om att förvandlas till en sprattelgubbe, så han lovar genast att berätta.

"Vad för slags historia ska det vara?", frågar morfar.
"Ska det vara den om när jag var målvakt i fotbollslandslaget? Aj, aj vilket bollsinne jag hade. Det bästa i hela Europa".

Ovanstående är hämtat från boken, Sagan om morfars resa till Vilda Skogen. En historia berättad av Flemming Johansen efter Henri Rousseaus målningar. Svensk text: Margareta Strömstedt. Boken utkom på Carlsens förlag, 1972.

Inga kommentarer: