22 november 2007

****maten

Nog vill jag minnas att jag uppfattade ****maten som "okej" när jag åt i skolan för fem år sedan. Även om det inte bjöds på några oförglömliga kulinariska smaksensationer under de sex–sju veckor som jag åt i skolmatsalen så vill jag minnas att maten var ätbar. Det blir kanske skillnad att äta samma mat år ut och år in i samma miljö? Från min egen skoltid minns jag att maten var "äcklig" och smaklös. Dessutom tvingades man äta upp allt som lagts på tallriken av bespisningspersonalen. Det har kanske inte ändrats så mycket på det halvsekel som gått sedan dess?


SKOLMATSKRÖNIKA

Varje dag i skolan förväntas vi inta vår dagliga dos av näring, det kallas för lunch! En vanlig skolmåltid består av hårt bröd, mjölk eller vatten och en varmrätt, ibland två. Varmrätten kan bestå av fisk och potatis, makaroner och en gryta av något slag. På dagens matsedel kan man läsa köttkorv, potatismos och gröna ärtor, alternativt lapskojs och rödbetor.

I matsalen är det oftast många som äter samtidigt, ca 4-5 klasser åt gången. Matsalsstämningen är dålig, det är väldigt högljutt, smutsigt på golvet och borden är väldigt sällan avtorkade.

Förmodligen stämmer det näringsmässigt, måltiden har det mesta från kostcirkeln, oftast finns det potatis, makaroner, kött eller fisk, grönsaker, sallad och mjölk. Men det stämmer inte smakmässigt, maten är oftast dåligt tillagad, kladdig och den ser väldigt oaptitlig ut. Eftersom man även äter med ögonen så blir man nedstämd när man ser maten, och smakupplevelsen sänker humöret ytterligare. Skolans försök att göra maten mer exotisk är patetisk, som Djungelveckan. Under djungelveckan så serveras samma trista mat, fast med andra namn. Ett exempel är köttkorv, den kan kallas djungeltarzankorv men det är den helt vanliga köttkorven. Detta väcker snarare djungelvrede hos mig än aptit.

Jag tycker att skolan borde lägga ner mer pengar på vår mat, istället för onödig konst. Frågan man kan ställa sig är, om denna konst är ätbar rent mentalt. Jag anser dock att den mentala mättheten inte stillar min fysiska hunger eller täcker min brist på näring.

Skolmaten får mig att prestera sämre. Jag äter aldrig denna mat för att den är motbjudande, istället går jag hungrig och trött.

Publicerad med vederbörligt tillstånd från författaren tillika skolgossen N.N.

Är det så här skolmaten uppfattas av de flesta elever?

Inga kommentarer: