20 september 2007

den 16 september 2007

Lördag eftermiddag försvann mitt Internet och den fasta telefonen. Skickade SMS till dem det kanske angick. Fick ett SMS tillbaka att det var ”knas” med telefonerna i stan också, så jag hoppades att felet skulle var avhjälpt under kvällen – men icke då. I morse drog jag på storstövlarna och följde tråden genom skogen. Ett hundra meter från huset såg jag felet. Ett träd har rasat över ledningen mellan stolpe nummer 317813 och nummer 317814. Felet var alltså lokalt och icke regionalt!

Ringde upp 90200 för att göra en felanmälan. Efter ett långt inledande samtal med en ”kvinnlig röstrobot” fick jag till slut beskedet att felanmälan som inte avser trygghetslarm bara kan göras vardagar mellan kl. 07.30 och 18.00. Jaha… undrar hur mycket det mobilsamtalet kostade mig?

Senare på morgonen kom Lotta springande över åkrarna, för att berätta att hon och Mats var utan telefon efter det att ett träd blåst ner över ledningen i lördags eftermiddag vid femtiden. Beskedet hon hade fått av Telia var att felet ska åtgärdas torsdagen den 20 september kl. 03.00. Så olika kan det vara. Hon hade lyckats göra en felanmälan och t o m vidarekoppla den fasta telefonen till mobilen. Jag har lite grann att lära mig. Så då var vi två utan telefon och Internetuppkoppling. Klen tröst att veta att i hela världen är vi två hushåll utan telefon. Hmm… undrar om inte en majoritet av världens människor saknar egen telefon? Hur många är det där ute ”i verkligheten” som aldrig ens talat i en telefon? Eller som aldrig använt en dator med Internetanslutning*. Herrar politiker, giv mig det Kungliga Telefonverket åter på det att jag må slippa nedfallande träd över telefontrådarna. För visst var det så att det Kungliga Telefonverket även röjde under och kring telefonledningarna till skillnad frÂn dagens marknadsanpassade telefonbolag. Det var bättre förr!

* I måndagens Computer Sweden så hävdar IT-kommissionären Viviane Reding att fyra av tio EU-medborgare är ”dataanalfabeter” och har inga datakunskaper alls.

Inga kommentarer: