12 juli 2007

Jämrans trötthet

Det är ett elände att jag inte kan sova på nätterna. Igår kom jag i säng före midnatt men jag vaknade halv fyra i morse. Försökte somna om. Gav upp kvart över fyra och gick upp. Jag är trött! Trött och nu än mer trött. Tröttare än tröttast. Vad hjälper det att försöka sova en stund i soffan när jag ständigt får spring i benen av tankarna på kaffe, arbete, hus och lägenhet. Kollade genom lediga platser i Västmanland, Dalarna, Uppland och Gävleborg igår. Sedan fortsattes det med att söka bostad. Hus och lägenheter i Gävleborg, Västernorrland och Västerbotten.

Det finns fina hus. Hus som ser välvårdade ut. Åtminstone om man ska tro fotografierna av utsidorna. Igår fann jag ett stort hus i Norrfors, 35 km från Nordmaling. Tre lägenheter fördelade på 300 kvm. Pris 250.000 kr. Hade jag haft en drös med barn och barnbarn kunde det kanske ha varit ett alternativ. Då kunde de få låna lägenheterna på övervåningen om de hälsade på, medan jag huserade i tre rum och kök på 150 kvm i bottenplanet! Men Norrfors? Känns ungefär lika långt från allting som Resele. Om huset i Norrfors är stort så är banvaktsstugan Olstorp i Tvärålund desto mindre. Liten stuga och fin! Samt billig vill jag minnas. Billig? Nja. Priset per kvm är ju ca 2.000 kr högre än för "hyreshuset" i Norrfors. Så vad som är billigt eller inte kan ju diskuteras från olika infallsvinklar. Undrar vilken driftskostnad det är för ett vedeldat hyreshus? Hmm...ksnske är jag en fena på att vara hyreshaj? Frågan är dock om jag ska bo i hus överhuvudtaget?

Lägenhet är nog det mest realistiska alternativet. Tyvärr. Var hamnar jag då? Sundsbruk? Härnösand? Vännäs? Gudarne vet.

Inga kommentarer: