21 juli 2007

785.000 kronor

Så mycket vill någon ha för sin tvåa i centrala Hudiksvall. Visserligen är den nyrustad men ändå. Jag tror jag kreperar! 785 tkr för en tvåa på 56 kvm! I Hudik! Månadsavgiften är bara 2.200 kronor men det blir i alla fall 14.000 kr/kvm. I jämförelse med den lägenheten så framstår tvåan på Öster i Hudik som rena klippet. "Bara" 100.000 för 52 kvm. Eller "bara" 1.923 kr per kvm. Månadsavgiften blir ju betydligt högre förstås. Hela 3.300 kronor.

Det är med en viss förtvivlan och lätt ångest jag inser att priset på små insatslägenheter även i "oattraktiva" områden såsom Sundsbruk, Härnösand och Vännäs håller på att skjuta i höjden. Visserligen från en "låg" nivå men nu förefaller priset på små tvåor ha fördubblats på bara några månader. Under året som gått steg priserna i Söderhamn och Hudiksvall kraftigt. Nu verkar turen ha kommit till resten av "mina intressesfärer".

Här sitter jag still på min ända och gör intet för att kapa åt mig en ny bostad medans tid är. När jag väl lättar från stolen så har säkert priserna nått en sådan nivå att jag inte längre har råd att bo. Villapriserna ska vi inte tala om. I Västernorrland har de stigit de mest i hela landet sist jag såg en redovisning. 11 procent har de stigit! När ska prisuppgången avta? Jag vill ju ha råd att bo!

Inga kommentarer: