04 juni 2007

Hus och åter hus

En slappardag idag. Ser jag tillbaka på dagen som snart har gått förefaller det som om jag mest gått omkring och slappat. Njutit solskenet och värmen med en Magnum Ecuador Dark i handen. Om det nu inte var en kaffekopp och cigarett förstås. Det är gott att sitta ute i trädgårdsmöblerna och känna solen värma kroppen. För min del så får värmen gärna stanna ännu en tid.

Annat då? Surfat lite på nätet och kikat på hus i Gävleborg, Västernorrland, och Västerbottens län. En slutsats av detta surfande blir att ska man finna ”billiga” hus så finns de på Blocket. När mäklare säljer hus i samma områden som privatpersoner så hamnar priserna snarare runt 300 tkr istället för 200 tkr. Men så finns husen kvar till försäljning länge också. Vissa hus jag tittade på idag kände jag igen från förra sommarens sökande efter bostad. Svårsålda objekt och dyra! Det mest lovande huset jag sett så här långt är det lilla huset i Resele. Om det nu är lika välskött invändigt som det verkar vara utvändigt, alltså. Men Resele?

Idag dök det också upp en komplikation ifråga om min flytt från huset. Det slog mig att jag inte är kreditvärdig eftersom jag saknar fast anställning. Åtminstone var det ett krav senast jag kollade. Om förhållandet är detsamma fortfarande så innebär detta att jag inte kan köpa ett hus eller lägenhet innan huset jag bor i är sålt, eller jag har blivit utlöst och fått pengar i näven. Just nu funderar jag på om jag ska flytta till en billig hyreslägenhet och forcera fram en bodelning. Bara för att jag ska kunna planera mitt nästa steg i lugn och ro. Det ska inte var lätt och enkelt alla gånger! Eller har jag missat något?

Inga kommentarer: