30 april 2007

Tilt i pallet

Ja, vad ska jag säga. Här gnäller jag, funderar och undrar vad som är fel med filmen eller kameran när det egentligen är ett handhavandefel hos fotografen. Jag måste ha drabbats av en total blackout när det gäller att framkalla filmer. Idag när jag skulle framkalla två rullar så insåg jag att jag faktiskt glömt en sak. En sak som visade sig vara mycket viktig! Till dosan finns en ”stång” som spiralen ska sitta på. När sedan locket sätts på plats så kommer spiralen att låsas i dosan och spiralen kan inte röra sig fritt utan följer med dosan i rotationen. Stången hade jag glömt bort alldeles och framkallat de ”defekta” filmerna utan den! Suck!

När jag tittar på dagens framkallade filmer så kan jag se att de ser ut precis som de ska. Att rutorna är ojämnt exponerade får tillskrivas fotografens oförmåga att mäta och bedöma ljuset på ett korrekt sätt. Samtliga 12 exponerade rutor är framkallade. Det svarta från tidigare framkallningar är som bortsopat. Därmed tror jag mig ha förstått vad som hänt. Spiralen har inte roterat ordentligt i maskinen, utan vissa delar av filmen har blivit felaktiga. Kanske har de legat i framkallaren hela tiden? Eller inte fixerats ordentligt? Skit samma. Nu verkar det funka som det ska! Ibland är det inte lätt att vara fotografisk kretin med tilt i pallet.

Inga kommentarer: