01 maj 2007

Musikfest?

Hittade 2 oframkallade Tri-X i kylen. Exponerade efter 1600 ASA Jag har ingen aning om vilken utspädning eller tid jag ska ha för att överframkalla dessa "pressade" (underexponerade) filmer. Naturligtvis fann jag inte mina gamla datablad för Rodinal. Ibland är det ett elände! Till slut så hittade jag ett tips på Fotosidan. Pertman brukar addera 50% av tiden för 2 stegs underexponering. Jag gjorde likadant. Då blev det Rodinal 1+50 i 15 minuter. Egentligen skulle det vara 18 minuter vid 20° C men eftersom temperaturen på kemikalier och kylvattnet i maskinen var 22°C så blev det 15 minuter

På rullarna stod det bara ”Musikfest 5/5. Tri-X 1600ASA” Vilket år stod inte så det ska bli spännande att se vad som finns på filmerna. Har inget som helst minne av en musikfest den 5 maj. Kan de vara så gamla att de är tagna i Umeå? Just nu fixeras filmerna. Snart kan jag se vad som finns på dem! Om det nu blev något alls?

Inga kommentarer: