30 april 2007

Enfaldiga jag

Nu sitter jag här igen. Tipsad av en brevvän om Clas Ohlson och IKEA som inköpsställen för passepartouter och ramar, surfade jag runt och kikade på deras sortiment. Clas Ohlson brukar vara min leverantör av ramar till fotografier men att IKEA sålde ramar hade jag faktiskt glömt bort.

Så bar det iväg i lördags. Först till IKEA där jag köpte två ramar med passepartout och plastglas. Egentligen gillar jag det inte. Kan ju tycka att det är bra med plast i en stor ram men jag skulle föredra ett reflexfritt glas eller plexiglas. Dessutom är IKEA:s passepartout ful! Nu kommer ”Ensam vid havet” att ha en bred kant nertill och en bred kant upptill. Inte särskilt snyggt tycker jag. Skulle hellre ha sett en smalare kant runt hela ”verket”. Köpte också en ram 40 x 50 cm till kopparsticket. Till det hade jag bestämt att jag skulle ha en passepartout från Klas I Sjön. Väl där så insåg jag att jag nog skulle köpa en aluminiumram i storlek 40 x50 också. Smal svart ram. Det blev en extra utgift, men för tusan. Vad gör man inte för konsten.

På hemvägen svängde jag in på loppisen i Valbo. Fyndade naturligtvis! Två mätglas för en tia och en diaprojektor för en femtiolapp. En fullt fungerande ”modern” projektor. Problemet visade sig när jag kom hem och försökte stoppa i mina diamagasin. De passade inte! Jag hade inte ens tänkt tanken att magasinen jag har, inte skulle passa. Enfaldigt! På Tradera finns det två 100 bilders rundmagasin som passar projektorn. Jag har lagt ett bud på dem. Tanken är att om jag vinner auktionen så ska jag plocka över mina dior och fotografera av dem med en digital kamera, eftersom jag inte äger en filmskanner. Bättre med ”dåliga” digitala bilder än inga bilder alls.

Inga kommentarer: