27 april 2007

inramning

"Du har vunnit budgivningen i auktion 42558825, Lennart Iverus, signerat kopparstick 1968. Ditt vinnande bud var 105 kr".

Ja, så är det avslöjat. Jag har bjudit på etsningar, gravyrer och litografier på Tradera. Så i fortsättningen kan jag ärligt och uppriktigt fråga kvinnor om de ska följa med hem och se på ”mina etsningar”.

Jag tror att allting började med ett foto på en kvinna som jag kände i Umeå för mycket länge sedan. Då konststuderande. Idag en etablerad konstnär. Den ena tanken föder den andra så jag rotade fram mina misshandlade ”Ensam vid havet” av Ulf Wahlberg och ”Mr Nixon I presume” av Olof Sandahl. Brukar ju kika efter fotorelaterade prylar på Tradera men denna gång kollade jag grafiska blad. Grundkravet är att jag ska gilla dem och de ska vara billiga.

Grafiska blad som ska hänga på väggen behöver passepartout och ram precis som mina fotografier. Tidigare har jag köpt ramar och passepartouter på Clas Ohlson men det finns inga som passar kvadratiska bilder eller stora grafiska blad. Alltså måste jag kanske göra mina egna ramar och passepartouter i framtiden? Googlandet fortsätter. Jag har hittat inköpsställen för konstnärsmaterial där de säljer passepartoutknivar, linjaler passepartout, och kartong m.m.

På lite sikt så har jag föresatt mig att lära mig att tillverka mina egna inramningar. Undrar hur det ska gå?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.
Hoppas det är bra med dig. Hörde att det ryktades om en resa också. Om du behöver grejer till din konstnärsbana kan jag höra med Bo Jensen om han har något som du kan använda. Vore kul om resan blir av.
"Valpen"