23 april 2007

Fram och tillbaka som en skållad råtta

Så har jag varit till Uppsala och hämtat kameran. Naturligtvis började det duggregna när jag åkte. Det blåsiga, regniga och gråkalla vädret höll i sig hela resan. Säljaren visade sig var en mycket trevlig och sympatisk man som var äldre än mig. I mina ögon var han nog pensionär sedan flera år, men jag kan ju ha fel förstås. Han berättade att han köpte kameran som ny för trettio år sedan och att den användes i studion till produktfotografering. Det var nog femton år sedan han använde den senast, trodde han. Jag fann ingen anledning att betvivla hans uppgifter för kameran verkade vara i mycket gott skick. Allt föreföll fungera. Jag betalade, fick ett kvitto och återvände mot hemmet. Bestämde mig för att min ”rundtur” genom Uppland fick vara eftersom jag hade glömt bort hur man bytte optik. Alzheimers i lättversion. Igen!

Efter lunch försvann molnen och värmen steg. Jag bestämde mig för att ”bränna av” en rulle som test. Något som var lättare sagt än gjort. Det tog mig flera timmar av krypande på knäna eller stående böjd över sökaren på denna imponerande mekaniska kamera. För imponerad är jag så här långt. Kameran väger bly men känns mycket förtroendeingivande att fota med. Det enda frågetecknet är den inbyggda ljusmätaren som sitter i sökaren. Kanske visar den ett halvt till ett steg fel? Detta jämfört med min digitala kamera. I vilket fall som helst så exponerade jag testrullen efter Kowans mätare. Om det visar sig att negativen blev underexponerade så får jag justera detta senare genom att ställa om filmkänsligheten.

Det blev en rulle med blommor, cykel, slåtteraggregat, äppelträd och kyrkan i byn. Nu återstår det att framkalla rullen samt en rulle som jag tagit tidigare. Ska bli intressant. I morgon tror jag att jag ska ägna ytterligare en rulle åt mellanformatsfotografering. Då måste vädret vara på min sida. Funderar på om det finns några träd att fotografera. Träd med gammal sprucken bark. Då vill jag ha solsken och släpljus. Blir det skitväder så blir det väl filmframkallning eller allmänt slappandet framför kakelugnen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till tillökningen.
B

Ulf sa...

Tack! Vilken klump det blev! Säkert tre kilo tung :)