24 april 2007

Det sket sig

Framkallade min testrulle igår kväll. Det sket sig. Halva rullen var ”korrekt” exponerad medan den sista hälften var nästintill oexponerad, dvs. spår av bilderna syns men allt är överdraget av en svart hinna. Gudarne ska veta att jag funderat fram och tillbaka kring vad som var fel. Kameran och objektiven fungerade som de skulle imorse när jag kollade. Den enda felkälla jag kan komma på att jag inte hade ställt tillbaka självutlösaren ”V” till ”X” efter exponeringen.

Bestämde mig för att ”skjuta” ytterligare en testrulle och drog iväg till ”stenen” på udden i Gåsholma i morse. Nu ska jag avsluta rullen här hemma på gården. Därefter blir ännu en sväng med kemikalier i badrummet. Är fortfarande en smula tveksam till exponeringsmätaren, men hur den fungerar visar sig nog. Kanske är det jag som inte är tillräckligt "lätt på handen" när jag mäter ljuset?

Efter att ha fotograferat i solljuset på stranden så inser jag att jag behöver ett par passande motljusskydd. Det fanns inga med objektiven. Kanske för att kameran använts i studio? Dessutom tror jag att jag ska skaffa ett par filter för svartvit film. Pärm med pergamynblad och mer film behöver jag också. Det kostar att fota analogt!

Inga kommentarer: