14 mars 2007

Våren är kommen!

I förmiddags drack jag kaffe för första gången sedan den 6 mars. Den dagen fick jag "oväntat besök". Idag satt jag i trädgårdsstolen med kaffekoppen och såg ut över åkrarna. En mängd svanar och gäss syntes samt något som jag tyckte såg ut som tofsvipor. Tofsvipor? Jag var tvungen att leta reda på min kikare för att få det bekräftat. Att något varit på gång har jag nog förstått när jag hört talgoxars, pilfinkars och blåmesars tjatter i buskarna de senaste veckorna. Idag bekräftades det. Våren är kommen! På de snöfria åkrarna mellan huset och gamla E-4an, betar just nu ett femtiotal svanar tillsammans med kanadagäss och tofsvipor. Vår!:-)

I rabatten skjuter liljorna försiktigt och trevande upp sina späda centimeterlånga vit-gröna bladspetsar genom den tjocka grå-brun-gröna bädden av gräs. Våren är här, även om inte solen värmer särskilt mycket trots att termometern visar +10°C. Därtill drar det allt för kyliga vindar mellan husen, men det blir säkert bättre. Vår! Härligt! Nu väntar jag bara på att snön ska försvinna från tomten också.

2 kommentarer:

Ulf sa...

Rapporter från flera håll talar om att det inte går att kommentera i bloggen idag. Jag testar bara:-)

Anonym sa...

Hoppas ätt dina vårkänslor vaknar till då...
Retstickan