26 mars 2007

Å, Vilken Dag!

Jag hade matat surdegen med rågmjöl och vatten på lördagen. Därefter flyttade jag den till fönstret, där den stod och jäste, och bubblade, när söndagssolen värmde den. Ja, den jäste så till den milda grad, att den hotade att rymma ur glasburken. Bestämde mig för att inte baka på den under dagen.

Var kommer all disk ifrån? Jag hinner knappt vända ryggen åt en ren blank diskbänk innan den översvämmas av odiskade tallrikar, kastruller, glas, koppar och bestick. Borde ha en diskmaskin, tänkte jag medan jag diskade, men jag undrar fortfarande. Var kommer all disk ifrån?

Solen sken och värmde på gården så jag bar ut min ”hurtbulleracer” som köptes på biståndsloppisen för flera år sedan. Den kostade mig då 150 kr. Tänkte göra i ordning den inför våren. Har tidigare satt på ny sadel och bytt innerslangar. I år är det däckens tur. Letade planlöst efter däcksavtagare. Jag vet ju att jag har minst ett halft dussin i metall och ett halvt dussin i glasfiberarmerad plast, eller något sådan material. Men att återfinna något i det här huset är som att leta efter en nål i en höstack ibland. Till slut fann jag i alla fall fyra stycken! Hämtade ner de vällagrade nya däcken från förrådet där de legat och mognat så där en fyra - fem år. Såg framför mig en stilla däcksbytardag med solsken och en kaffekopp inom räckhåll. Därav blev intet.

Efter lunch rullade ”Valpen” in på gården med trasig ljuddämpare och blårykande motor. Det var en slang mellan motor och vevhusventilation som brustit! Ingen slang fanns att uppbringa på någon av de två bensinmackar som var öppna. Jag mindes att jag någonstans sett nya kylarslangar, men som sagt, att återfinna dem gick inte. Till slut fann jag en tillräckligt vid ”gummikon” från mjölkmaskinen som fick ersätta den trasiga gummislangen. Fortfarande blårykte bilen. Eskorterade ”Valpen” upp till Tönnebro efter det att vi druckit kaffe med wienerbröd. Blåröken försvann på vägen. Sedan fick han fortsätta mot Vännäs på egen hand. Han ringde senare och berättade att oljetryckslampan också slocknat, efter en stunds körning. Eftersom jag inte hörde av honom efter detta, så antar jag att han kom fram som han skulle. Ibland är en mjölkmaskin bra att ha även om båset är tomt!

På mitt sängbord ligger sedan ett par veckor en trisslott med en 50 kronors vinst. Tanken har hela tiden varit att jag ska växla in den mot nya lotter. Det har bara aldrig blivit av! Jag har ständigt glömt lotten hemma. På kvällen åkte jag i väg till macken för att köpa cigaretter och ”spontanköpte” samtidigt en ny trisslott. När jag plockade upp lotten ur plånboken, fann jag ytterligare en bortglömd trisslott i plånboken. Har ingen aning om var eller när jag köpte den. Skrapade mina två trisslotter och kunde konstatera att båda lotterna utföll med 50 kronor vardera. Nu har jag 150 kronor att spela vidare för.

Jag kan bara utbrista: ”Å Vilken Dag!”.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh inte ärmin surdeg så rymningsbenägen. Den håller sig i hinken.

8 trisslotter har vi skrapat på jobbet - gav två nya och sen var det roliga slut. Plötsligt så händer det...men inte för oss verkar det som :-)

Ulf sa...

För säkerhets skull så har jag lagt lock på degen samt ställt den i kylen så jag vet var jag har den när det blir dags att baka.

Inte vann jag på de två första lotterna :(
…men plötsligt händer det:)