24 mars 2007

Oh, What A Day

Jag hade bestämt mig för att skippa durumvetet, om det inte fanns i affären, och ersätta det med vetemjöl special utan tillsats av surdeg. Igår fann jag nämligen ett recept på Ciabatta utan durumvete. Det brödet planerade jag att göra eftersom min surdeg verkar ha svårt att "ta sig". Jag bestämde mig också för att eventuellt sätta en ny surdeg. Antagligen står degen som jag gjorde igår, en smula kallt ovanpå kylskåpet. Kanske kommer jäsningen igång om jag sätter den i solen en stund?

Igår tog jag ingen värktablett. Visserligen kände jag mig en smula "trött" i buken, men någon tablett tog jag inte. Fram emot niotiden idag började en molande värk i buken och jag misstänkte att jag skulle bli tvungen att kupera smärtan med analgetika. Drog iväg till ICA - och se! Durumvete fanns där! Handlade fil, mjölk, jäst, rågmjöl, vetemjöl special, vetemjöl special fullkorn och durumvete samt en förpackning färdiggräddade frysta wienerbröd. Nu har jag mjöl och wienerbröd hemma i alla fall!

Hemkommen var det bara att inse faktum. Tilltagande buksmärtor och ont i tarmen! En värktablett och ett glas vatten som kombinerades med ett varmt bad tillsammans med "Bjurholmstvålen" hade en välgörande inverkan på min kropp. Ibland börjar inte dagarna särskilt bra, men kanske kan smärtlindring och solskenet få mig att till slut utbrista: "Oh, What A Day!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Minst 8 kilo bar du på. Tror du inte att det är lite för tungt att släpa runt på?

Surdeg på ett dygn? Degar vill inte stressa, no way.

Ulf sa...

Enligt "receptet" tar surdegen tre dygn. Dag två ska man tillsätta mer mjöl och vatten. Dag tre ska det lukta och bubbla. I annat fall är det bara att slänga den och sätta en ny deg. I morgon spörs det alltså. Duger den eller ska jag göra en ny deg?