30 mars 2007

Ibland är det…suck

Det är som hopplöst att skriva i bloggen när datorn krånglar eller när förbindelsen bryts. I går skrev jag närmare en A-4 sida som sammanfattnng av de dagar som gått. När jag sedan skulle publicera det skrivna så dök det upp ett felmeddelande - och det jag skrivit var borta. Gör mig less och förbannad. Får nog sluta skriva direkt i bloggen. Det är alldeles för ofta det blir "fel". Antar att jag får övergå till att skriva i ett ordbehandlingsprogram först och sedan "klippa och klistra".

I måndags var jag till kirurgen i Gävle och träffade dr Krog. Han verkade inte helt övertygad om att jag kommer att få ett "normalt" liv fram över. Inte heller trodde han att jag kommer att gå upp särskilt mycket i vikt. Nu kan jag ju ha missuppfattat en del eftersom han är mer dansk än svensk i sitt tal, och talet är inte alltid helt lätt att förstå. Jag kommer att kallas till kirurgen för ny undersökning, om 3-4 månader enligt Krog. Han ska skriva till HVC i Bergby angående en förlängning av min sjukskrivning. En vecka innan sjukskrivningen går ut ska jag kontakta en läkare på HVC. Jag fick också ett frikort, så nu kan jag springa hur mycket som helst hos läkare utan att det kostar mig något.

På hemvägen såg jag en citronfjäril!

På tisdagen var jag in till diabetesmottagningen i Gävle. Mitt långtidsblodsocker hade gått ner från 4,6 till 4,3. Ett värde som t o m understiger det som en "frisk" person har sas det. Jag ska börja dra ner på insulinet. Främst genom att upphöra med det långtidsverkande. Kommer att kallas tillbaka för kontroll om ca 3 månader.

Disk Doctor har fått arbeta med datorn under tre dagar. Filer är reparerade och hårddisken defragmenterad. Flera gånger! Allt för att försöka komma till rätta med det allvarliga fel som dök upp när jag körde skivkontroll. "Invalid PEOF, 35618, 254". Egentligen ska jag ta en backup på hela hårddisken och formatera den, men då gäller det att datorn fungerar och att jag har tillräckligt lite på datorns disk för att innehållet ska rymmas på min externa disk. Blir väl till att bränna några CD-skivor med foton och kasta en del "skräp" som ligger på hårddisken. Ett annat alternativ är väl att skaffa en nygammal Mac.

Hittade en iMac Globe på Blocket men jag vill inte betala 3.900 för en fyra år gammal dator. Visserligen följer det med senaste versionen av Mac OSX, två tangentbord (ett trådlöst), två möss (en trådlös) och högtalare men det är ändå för mycket pengar. Särskilt med tanke på att en ny iMac kostar 9.700 kr (fraktfritt) och då får man den senaste teknologin med Intel Core Duo processor och en uppsjö programvaror. Möjligen kan jag tänka mig att betala 2.500kr för "Globen". Det är kanske läge att skicka ett mejl, med vad säljaren troligen upplever som ett "skambud"?

Jag har förvandlat mina 150 kronor till sex nya trisslotter. Två av dem resulterade i ytterligare 2 x 50 kronor att spela vidare för. Hoppet är det sista som överger människan och plötsligt händer det…

Inga kommentarer: