18 mars 2007

Var ska jag ta't?

Idag snöar det och det är en allmänt trist grå morgon. Nollgradigt och ganska ymnigt snöfall. Gäss och svanar som tidigare fanns ute på åkrarna har dragit sin kos. Igår regnade det på morgonen, men det regnade inte när jag satte mig i bilen, för att åka till Axmar Bruk för att se om det kommit några sjöfåglar. På vägen dit började regnet, men det visade sig sakna betydelse för studiet av sjöfågel. Isen låg fortfarande med undantag av en liten isfri pöl mitt ute på viken, där det simmade omkring fyra gräsänder. Det var allt i sjöfågelväg.

Det är svårt att känna någon större glädje, en morgon som denna,när det verkar som om våren är på reträtt. Eller är det bara en taktisk reträtt? Efter nästa vecka så återkommer den med än större styrka, sol och värme? Jag hoppas det. Jag vill kunna sitta ute i solen och njuta mitt kaffe med en cigarett därtill. Eller ta en liten sväng på cykel om jag nu känner för det.

Idag blir en dag för städning av köket och jag måste nog se över vilka räkningar som ska betalas i mars. Det känns skittrist, men jag måste nog ta ställning till "var ska jag ta't", med tanke på att jag vet, att det ligger en elräkning på 9.433 kronor i korgen med fakturor. Undrar om månadens räkningar över- eller understiger 12.500 kronor? Till detta kommer så mat, tobak och lite bensin. Ibland känns det som man vill gråta. Tur att det inte drabbar någon fattig! *ler* Jag fick ju faktiskt 5.483 kronor i sjuklön denna månad. Alltid något, men det vill till att sjukpenningen inte dröjer allt för länge.

Inga kommentarer: