16 mars 2007

Diagnos och intyg

Läkarintyget från Akademiska har kommit! Äntligen ett klart, tydligt och begripligt läkarintyg. Skrivet med omsorg direkt i datorn, tycker jag att det ser ut som. Vad står det då?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Diagnos
Kronisk pankreatit, status post op
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Anamnes (aktuell sjukdom)
Patienten har haft en förändring i kaput pankreatis där man inte var säker på om detta var kronisk inflammation eller tumörsjukdom. Detta föranledde operation med pylorusbevarande pankreatikodoudenektomi 31 januari i år. Patienten har mobiliserats efter detta.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Status, objektiva undersökningsfynd
Fortfarande vid gott allmäntillstånd. Fortfarande inte återhämtat sig i vikt. Buken mjuk och oöm. Operationsärret välläkt.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hur begränsar sjukdomen patientens förmåga/aktivitet?
Fortfarande i tidigt postoperativt förlopp. En del buksmärta som kuperas med analgetika. Fortfarande trött och tagen. Har ej kommit upp i vikt. Fortsatt allmän trötthet och nedsatt aktivitet efter sin stora operation.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Sedan avrundas det hela med ordinationen vila och vistas ute samt fortsatt poliklinisk kontakt.

Undertecknat av Ib Rasmussen, docent, överläkare.

Jag tycker hela intyget andas en korrekt insikt i hur mitt hälsotillstånd är idag. Tänk om alla läkare kunde skriva sådana intyg. Vore säkert bra både för patient och Försäkringskassa.

Fast jag undrar vad det är som "kuperas" på mig? Hundars svansar kuperades förr innan det blev förbjudet i Sverige. Det vet jag, men "kuperas med analgetika"? Jag hoppas att det skall vara "kureras" *ler*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattar gott åt läkarintyget!
Är det objektiva undersökningsfyndet att du är vid gott allmäntillstånd..??..eller menara Rasmussen att du är ett fynd :-)
Retstickan

Anonym sa...

Hej.
Hur länge ar du sjukskriven. Jag är på väg mot Umeå, kanske du vill åka med? Vecka 13 åker jag upp,
men kanske dina fåglar inte kan klara sig utan någon som tjuvtittar på dem.
Den yngre.