23 mars 2007

Surdegen

Inspirerad av Bagarbertas bak av Ciabatta på färdig mjölmix, bestämde jag mig för att försöka baka Ciabatta på surdeg, vetemjöl special och durumvete. Gjorde i ordning en surdeg bestående av rågsikt, vatten och en tesked Åckelsjöhonung. Nu står den ovanpå kylskåpet i en glasburk. Där ska den stå i ytterligare tre dagar och riktigt sura till sig. Egentligen skulle det ha varit rågmjöl i stället för rågsikt men jag hade inget rågmjöl hemma. Man tager vad man haver, sägs det att Cajsa Warg sade och det får sägas i det här fallet också.

Nu gäller det att få fatt i durumvete också. Här ute på bonnvischan fanns det inte senast jag letade efter det, men sortimentet förändras ju då och då. I annat fall får jag kanske skäl att göra rätt för namnet "Surgubben". Namnet gav min andra hustru mig då hon instiftade "Surgubbens dag". Fråga mig inte vilket datum Surgubbens dag infaller för det minns jag inte. Däremot finns det en receptsamling betitlad "Surgubbens bästa" i en pärm i bokhyllan. Kanske dags att skaffa fjälster, kött och göra lite korv?

1 kommentar:

Anonym sa...

Såg att dom har korvskinn på ICA i charkdisken. Korv har jag faktiskt aldrig gjort fast jag gjort så mycket.

Ska sätta mig en surdeg jag med. Jag har grovt rågmjöl :-).