16 mars 2007

11.42 idag

Klockan 11.42 idag visade den sig. Rödhaken som jag spanat efter de senaste dagarna satt helt tyst och stilla på gräsmattan fem meter från mig. När jag reste mig ur stolen för att gå in för att hämta kameran så flög den snabbt iväg. Jag återvände med kamera och kaffekopp till stolen. Där satt jag och väntade och väntade, men den rackarns fågeln föredrog att hålla sig dold inne i rosensnåren, eller på baksidan av buskarna. Lyckades dock få några oskarpa bilder på den. Att de blev oskarpa sammanhängde med att autofokusen fokuserade på riset snarare än fågeln. Synnerligen irriterande! Efter att ha ställt om till punktfokus så fick jag en skarp bild men tyvärr så blev det en tämligen ointressant bild som visar ryggen på rödhaken. Några fler tillfällen att fota den blev det inte denna gång.

Skam den som ger sig. Får väl ta med kameran varje gång jag sätter mig i stolen. Någon gång ska jag väl lyckas få till ett foto av den tyste, försynte och tämligen orädde gynnaren.

Inga kommentarer: