23 januari 2007

Je hurves

Huvva. Man kliver upp ur sängen på morgonen och konstaterar att ute är det-15 och inne +16 grader. Å bara motorvärmaren inkopplad! Det "ekonomiskas sinnelaget" gjorde att jag drog ur sladden till kupévärmaren igår kväll. Det fick jag betala för genom att sitta i bara skjortan och frysa under flera minuter innan det börjar strömma ut varmluft i kupén. Nej, tacka vet jag de Mercedesbilar jag haft. Där värmdes även kupén när motorn var varm och varmluften kom omedelbart efter start. Så mycket bättre kändes det på lunchen när jag stod utanför Yllefabriken och solen värmde i ansiktet. Då var morgonens mörka kyla förvandlad till en vacker vinterdag med sol som lyste på träden på andra sidan ån. Snart börjar takdroppet och då är det vår!

Fortum hade ju gubevars stängt av elen mellan kl 9 och 13 idag, så vid hemkomsten visade termometern -8 ute och +15 inne. Då var det gott att tända i kakelugnen och ta en kopp kaffe framför den sprakande elden. Jag kan ju ställa upp rumstermostaterna en smula men just nu avvaktar jag och inväntar mildare väder. Je hurves bara en smula än så länge.

Inga kommentarer: