25 januari 2007

Fåglarna också

Inför den förra vintern köpte jag en fröautomat och såg till att den var fylld med allehanda godsaker under hela den kalla perioden. Jag fotograferade fåglarna och försökte lära mig vilka fåglar som besökte matstället.Förutom talgoxe, pilfink, blåmes, gulsparv och grönfink dök det även upp fåglar som gråsiska och t o m ett par steglitzer en dag. Gröngöling och större hackspett besökte talgbollen. Även skatorna försåg sig med frö från marken.

I år är det mest talgoxe, blåmes, pilfink och gulsparv som visar sig när fröautomaten fyllts på. Kanske borde jag upphöra med matningen då den blivit mycket oregelbunden och jag har en känsla av att jag "vanvårdar" småfåglarna. Vad är bäst för fåglarna? Lurar jag dem att stanna i tron att det kommer att finnas frö att hämta även i morgon? Förhoppningsvis stannar de inte kvar och fryser ihjäl i någon buske, utan drar vidare i sin jakt på föda.

En annan svårighet, förutom oregelbundenheten i matningen, är att finna en bra (och billig) foderblandning. Jag inbillar mig att ex.vis solrosfrö inte gillas av alla fåglar som stryker omkring i jakt på mat. Jag kan ju ha fel förstås. Så här långt har jag köpt flera olika sorters frö och gjort en egen blandning. Det är kanske onödigt? Kanske äter fåglarna det som bjuds? I vilket fall som helst så är automaten fylld med 1,8 liter frö nu. Får se om det räcker över morgondagen.

Inga kommentarer: