27 januari 2007

Elavbrott

Klockan 13.25 försvann strömmen. Elavbrott! Mitt i lunchlagandet! Elavbrott har jag varit förskonad från denna vinter när avbrotten varit legio i andra delar av landet. Jag bar in mer ved och fortsatte eldandet i kakelugnen i salen. Bestämde mig för att ta ett varmt bad och fundera genom läget. Uppstigen ur mitt varma bad kunde jag konstatera att temperaturen inomhus sjunkit närmare fem grader på två timmar. Bestämde mig för att "gilla läget" och tappade upp vatten samt tände i vedspisen för att laga min mat på den. Det funkar att laga mat på vedspis i stearinljusens sken, men det som i vanliga fall kan uppfattas som "mysigt" blir lätt en irriterande nödvändighet i "skarpt" läge. Särskilt som den sladdlösa telefonen slutade fungera och min mobil stängde av sig pga låg batterinivå. Jag blev isolerad från omvärlden!

Efter maten satte jag mig framför kakelugnen i salen och funderade på var jag skulle sova i natt. I salen där jag eldat hela dagen? Eller i arbetsrummet där kakelugnen avger mer värme? Bäst som jag bestämt mig för att gå upp på övervåningen för att bära ner duntäcken och kudde så kom strömmen tillbaka. Tre timmar var den borta. På den tiden sjönk temperaturen sex grader inomhus. Samtidigt sjönk den två grader utomhus.

Just nu är ordningen återställd. Det återstår bara att det ska bli varmt inne också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Irriterande för dig men det låter mysigt och behändigt iallafall. Tänk va bra att du har en vedspis och dina kakelugnar och ved?