20 december 2006

Hatt & vas

Slank in på Biståndsgruppens loppmarknad i Valbo. Så där i förbigående bara. Ut kom jag med en märklig blomvas som jag betalade 40 kr för. Inte köpte jag vasen för att jag tillhör kategorin som har snittblommor på bordet, utan jag köpte blomvasen för att den var annorlunda och "stack ut" bland alla andra konventionella blomvaser av klarglas. Jag kan inte för mitt liv bli klok på hur den tillverkats eller var. Den ser ut som om den behandlats med ett lager vit färg, typ opallampa, och sedan har någon kluddat några streck med färg på ytan, varpå vasen försetts med ett skyddande lager av glas. Medan jag satt och granskade den så kom jag på att jag faktiskt känner en kvinna som arbetat på ett glasbruk. Tror att jag ska skicka ett foto till henne och fråga om hon vet något om vasen och hur den tillverkats. Kanske hon till och med vet var?

Förutom vasen så "fyndade" jag en hatt! En gråbrun (kittfärgad?) hatt, näst intill obegagnad, för 20 kronor! Betraktar den som ett fynd! Den har en hög kulle och breda brätten, vilket gör att jag tycker att jag ser ut som en magerlagd figur hämtad från bushen i Australien eller något sådant. Det var när jag granskade svettremmen som jag insåg att denna hatt knappast använts mer än vid ett fåtal tillfällen. Så egentligen är det inte förvånande att den hamnar på en loppis. Grejer som man inte använder kan man ju lika gärna låta någon annan använda! Jag kommer säkert att vänja mig vid dess för mig ovana "look". Jag gillar den! Nu tränar jag på att ha den på huvudet genom att då och då sätta den på skulten. Sedan promenerar jag omkring hemma för det gäller att "bo in" hatten. Sedan ska ju hatten vänja sig vid mitt huvud också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm låter spännande :-)