13 oktober 2006

Fredagen den trettonde

I morse hade det hänt. Bilrutorna var täckta av is. Termometern visade visserligen +3°C, men isen och den kyliga luften talade ett entydigt språk. Det är dags att leta fram långkalsongerna och sätta tillbaka de urtagna innanfönstren. Blir säkert sen som vanligt, så det sker nog inte innan de första snöflingorna faller från skyn. Bar i alla fall in lite ved och tände i salens kakelugn.

Under eftermiddagen åkte jag in till "gubbdagiset" och handlade fyra hjul som jag ska använda till min stereomöbel. Hemkommen och nedsjunken i fåtöljen, med en kaffekopp på bordet, drabbades jag av nya ideér kring denna "möbel". Funderade på en konstruktion i betong, rostigt järn och trä. En annan var att bygga upp hyllplanen med hjälp av fyrkant- och U-profiler med hyllplan i björk. Den tredje ideén var en färglad spånskivekonstruktion. Den mest spännande men också den knepigaste är nog kombinationen betong, rostigt järn och trä. Trä ligger nog närmast. Jag är snickare! Ej smed eller betongarbetare. Undrar vad det blir i slutänden?

Vad mer återstår att göra denna fredag, än att bränna ljus, dricka kaffe eller te och lyss till kakelugnens sprakande?

I morgon stundar den stora "storkoksdagen"!

1 kommentar:

Ulf sa...

Sonja,

jag håller med. Spånskiva är väl inget material för en snickare väl?

Tror det blir den enklaste konstruktionen. En "öppen" konstruktion i trä! Det materialet kan jag *ler*

Kalopsen luktar underbart i hela köket! Det blir nog bra.

Ha en fin helg,
Ulf