26 september 2006

Kanske en Rodenstock?

Vaknade tidigt och hade sovit dåligt - som vanligt. Undrar när jag kommer att sova en natt utan att vakna varannan timme?

Förmiddagen fylldes av frukost, tvätt, sophämtning och provtagning på HVC. När det var avklarat, kunde jag luta mig tillbaka i stolen, för att fundera över om jag verkligen behöver den där förstoringsoptiken, jag sett på internetauktion. När jag såg optiken vaknade genast "vill-ha-tarmen", och jag var beredd att lämna ett bud omgående. Som tur var så besinnade jag mig och beslöt att tänka ett varv till. Förstoringsapparaten har ju en optik redan, men av sämre kvalité än den som auktioneras ut. Frågan är vad optiken kommer att kosta i slutänden? Antagligen mer än vad jag vill betala för den.

Efter att ha tagit itu med månadens räkningar så är det bara att inse fakta. Jag bör sitta still på min ända och inte företa mig något som kostar pengar, hur mycket det än suger i "vill-ha-tarmen". Men vad säger att förnuft och fakta ska styra våra val i livet?

Inga kommentarer: