22 mars 2008

Husmorstips

Idag fick jag ett husmorstips (av Retstickan) om hur man kan göra för att avlägsna de bruna avlagringarna i en tekanna. I detta fallet en begagnad tekanna från Gustavsberg. Man tager en tesked bikarbonat (jag tog två för säkerhets skull) och kastar in i kannan samt häller därpå varmt vatten (jag tog kokande vatten för säkerhets skull). Efter några tag med diskborsten var kannan skinande ren och vit invändigt. Häck väck Yes Power Spray! Ännu ett mirakel har skett! Prisa påsken!

Har du något annat "knep" för att ta bort avlagringar från te och kaffe i koppar, termosar och kannor?

7 kommentarer:

Anonym sa...

en liten bit Svinto i en termos och en skvätt varmt vatten och sen skaka som attan i nån minut= rent.

Ulf sa...

bagarberta;
Svinto låter som risk för repor. Med bikarbonat behöver man inte skaka som attan heller :-)

Anonym sa...

Har kanske samma funktion, får prova nångång. Tror min nuvarande termoskanna är matt på insidan, en fördel då syns inte beläggningar heller.

Ulf sa...

bagarberta;
*skrattar* Jag trodde faktiskt att min termos till kaffebryggaren var svart invändigt. Ända tills jag hade i lite Power Spray. Då förstod jag att den nog varit blank från början. Kanske är det samma sak med te- och kaffepannor som med pipor. Det smakar bättre när de är inrökta. :-)

Anonym sa...

Jo så är det! Kaffepannor ska inte diskas, dom ska vara inkokta.

Kom på ett annat knep om man har nått som luktar illa i en burk kan man slå i kaffesump eller från bryggaren. kaffet tar bort dåliglukten.

hondjuret sa...

Att gnugga med citron brukar funka...
(fast min tekanna är brun, så avlagringarna syns inte. Praktiskt!)

Ulf sa...

hondjuret;
Månnttro att det är "syra" som ska till för att avlagringarna ska försvinna? Jag har också en brun tekanna. En Ruska från Arabia :-)