07 december 2007

Svepask och kvarnar


Jag köpte en liten svepask med lock på "kyrkloppisen" i Vännäs för kanske 1½ år sedan eller så. Idag slog det mig att jag inte hade sett den på en "evighet". Eller åtminstone näst intill en evighet. Jag kunde inte återfinna den. Det kvittade hur mycket jag öppnade köksskåpen och tittade och tittade. Jag t o m tog mig en sväng upp på övervåningen bara för att försäkra mig om att asken inte fanns där heller.Det värsta var att jag inte mindes när jag såg den senast. Kanske hade jag gett bort den? Jag mindes faktiskt inte alls.

Så råkade jag titta bakom dörren mellan salen och arbetsrummet. Där stod ett litet bord med två skivor. På den undre skivan stod asken. Plötsligt mindes jag. Asken hade tjänat som godisburk när jag var nyopererad. Då sov jag i arbetsrummet för att slippa gå i trappan till övervåningen. Så det kan bli. Och som jag letade!


Svepasken betalade jag 40 kronor för. Salt- och pepparkvarnarna kostade 20 kronor för båda. De köpte jag vid senaste besöket.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt, vi har en exakt likadan svepask i en hylla. Den är köpt någonstans i Västerbotten, så det kanske är samme slöjdare?

Ulf sa...

*gilla*
Den ask jag har saknar signatur eller märkning så vem som gjort den har jag ingen aning om.
Vet du något om kvarnarna då? Jag har aldrig sett sådana förut. Eller så har jag aldrig tänkt på dem tidigare.

Anonym sa...

Snygg bild och snygga grejjer.

Jag var förbi Returcentrum ikväll, en julgardin, en brödkniv till fritidsgården, en liten träpall och en långärmad t-shirt för 60:-. Jag är nöjd. Men jag letade grejjer från Tanzania, Frankrike eller en leksaksbuss. Så det kan gå.

Ulf sa...

*bagarberta*
Ja, så det kan gå! Prutade du? :-)Eller fick du "procenten" ajtomatiskt? *skrattar* Tror inte att ens "biståndsloppisen" har afrikanska grejer i butiken :-( Så det är.
Återanvändning är bra!

Anonym sa...

Inspiration själv att börja snida???
*JC*

Ulf sa...

jc: nej