18 november 2007

Lättlagad och god laxgryta

Jag brukar sno ihop en laxgryta som jag äter till lunch. Grytan lagar jag till på följande sätt: Jag skalar och sätter på potatisen. Medan potatisen står och kokar på plattan, blandar jag en slatt matlagningsgrädde med en halv pyts creme fraiche i en kastrull. I denna röra slår jag i ett par skvättar hummerfond och klämmer ut ett par pruttar senap. Sedan delar jag en laxfilé i kuber och lägger ner i kastrullen. Detta får sedan småputtra medan potatisen kokar klart. En matsked röd stenbitsrom och lite dill därtill. Voila! Lunchen är serverad! Smakar utmärkt och lättlagat är det också :–)

Receptet fick jag av en kvinna på en dejtingsajt för flera år sedan. Hon hade fått smaka en laxgryta och försökte återskapa smakerna ur minnet. Här nedan följer hennes originalrecept.

Miqas laxgryta
4 st djupfrysta laxfileér
3 dl Kelda grädde 27%
2-3 mask creme fraiche
1-2 msk hemlagad senap
1 msk Hummerfond
1 knippe dill
1 liten burk röd rom

Blanda grädde, creme fraiche, senap och hummerfond....låt det koka upp....skär laxen i cm stora kuber lägg i grytan....låt allt sjuda på svag värme i ca 20 min eller medan potatisen kokar. Till sist hacka dillen och rör ner försiktigt plus rommen sist....SUPERGOTT!!!!!

Jag vet inte om hon läser detta. I vilket fall som helst.
Tack "Miqa" för ett lättlagat och gott fiskrecept.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du kan väl lägga ut veckomatsedeln här på bloggen ...så man vet vilken dag man ska komma och hälsa på...*S* Det lät MUMS med den grytan...ska prova den...
Retstickan