02 september 2007

Funderingar

Det är förunderligt så en del tankar slår rot och biter sig fast trots att jag gör mitt bästa för att reducera deras växtkraft. Hugger jag ner ett rotskott så kommer genast två nya som får sin näring av min oförmåga att släppa tanken ifråga. Som det här med min flytt härifrån. När jag tänker på att jag ska flytta så tänker jag mig en flytt med lätt packning till en liten tvårumslägenhet med ett minimalt förråd. Och genast börjar tanken på vad jag verkligen behöver, vad som ska med och vad som får plats i mitt flyttlass uppta min hjärna. Jag vill inte flytta med en massa grejer. Men jag har ju infernaliskt svårt att avstå från de prylar och pryttlar jag samlat på mig under decennierna. Jag vill bara ha med det allra nödvändigaste så att jag kan starta en ny vardag med "nya" möbler i en ny miljö.

Nya möbler? Nja, jag tänkte mig försöka möblera mitt nya hem med "nygamla" möbler inköpta på annons eller loppmarknader. Hurudan är då min smak? Antagligen är den som baken - delad. Jag tror att min smak egentligen är "modern" med en viss förkärlek för "funkis" eller stilar som tar sitt avstamp i funkis. Men, det finns starka inslag av "nostalgi" i min smak också. Jag kan eller snarare kunde åtminstone förr bli begeistrad över allmogekulturens möbeluttryck och färger även om jag idag nog känner mig en smula mätt och "less" på den. Men nu när jag har chansen att "börja från början" tänker jag mig en framtida bostad där min smak ska slå genom med full kraft. Men detta är förstås bara i teorin. I praktiken så lär jag snegla på pris och kvalité och landa i en salig blandning av skit i olika stilar. Som vanligt alltså. Suck...

Nå hur är det nu då? Ska jag ta med mina golvlampor från 40-talet? Ska jag ta med något skrivbord över huvudtaget? Mahognyskrivbordet gillar yngste sonen också så det blir kvar. Men de andra skrivborden? Vill jag ha dem? Behöver jag verkligen så många kameror som de vilka finns i mitt "vitrinskåp" från IKEA? Ska jag ta med vitrinskåpet överhuvudtaget? Kan jag inte bara lämna alla möbler och skaffa mig nya på den plats dit jag kommer?

Böcker? Kan jag avstå från mina böcker som står i bokhyllan och samlar damm eller ligger i kartonger i förråden? Jag vet att det finns människor som kastar böcker. Det kan inte jag förmå mig att göra. En bok "lever" alltid! Märkliga tankar minsann! Om jag packar böcker i flyttkartonger blir det tungt. Alldeles för tungt att bära. Andra kartonger måste till. Å verktyg. Vilka verktyg ska med? Vilka verktyg behövs i en lägenhet?

Hushållsgrejer? Kan jag börja packa sådant som jag inte behöver dagligdags? Grejer som exvis en skärmaskin eller en hushållsassistent? Men om jag inte behöver grejerna nu är det då någon idé att packa dem i flyttkartonger? Ska jag packa dem för att jag tror att jag kanske kommer att behöva dem senare i livet? Åh jag tror jag blir fnoskig, över alla tankar som snurrar kring en massa möbler och grejer. Det gäller att finna en linje i tanken som jag kan använda mig av när jag beslutar att; detta ska med men inte detta.

Vad håller jag på med? Jag har ju inte ens en lägenhet att flytta till än!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du håller på med?

Enkelt - Mental förberedelse inför flytten och att lämna ditt gamla liv!!!

Ulf sa...

Så är det nog :) Tack!