01 september 2007

Banka och slå

Nu är skärmaskinen "renoverad". Jag tog helt enkelt hammaren och knackade ut axeln ur nylonlagret. Efter några kraftfulla slag med hjälp av hammaren och en bult så for axeln. Det var korrosion som gjorde att den kärvade så förbaskat. Sedan var det bara att ta fram "Dremeln" och slipa och polera upp axeln. Nu sitter den på plats och skärmaskinen är testad på en bit Onsalakorv. Den funkar! Och korven är god.

Däremot får man inte använda hammaren på pumlor. Då går de sönder. Sverige har en förening som heter "Pumlornas vänner". Det var på tiden att pumlorna fick en egen förening.*ler*. Efter att ha konsulterat min mor och min bror, vilka inte visste vad ordet betydde, så har jag bestämt att jag antagligen snappade upp ordet under mina år i Umeå. Förmodligen var det någon lulebo eller tornedaling som spred det till mina öron. Tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte det ordet. Men nu har jag lärt mig - frågan är om jag minns pumla, pumla, pumla. Låter mera som en humla som flyger krokigt tycker jag :-)

Ulf sa...

*skrattar*
Pumla är väl ett härligt ord? Bättre än julgranskula i alla fall! *ler*