12 augusti 2007

Ferdinand & jag

Jag har ju som bekant "tappat" siså där 20 kilo från kroppen under de senaste 18 månaderna. Efter operationen har jag satsat "stenhårt" på att gå upp i vikt genom att att äta mycket proteiner och kolhydrater. Och ofta. Har lyckats gå upp i vikt så tillvida att jag lagt på mig runt fyra kilo under de sex månader som gått sedan operationen. Idag väger jag mellan 62 och 63 kilo. Mitt BMI är strax under 20. Den närmaste tiden efter operationen så tyckte jag, när jag såg min kropp i epegeln, att jag var en erbarmligt skrynklig mager stackare som verkligen behövde få femton kilo till på kroppen. Det tycker jag inte idag. Idag har min syn på min kropp förändrats och jag känner att jag inte längre har någon strävan att lägga till en massa kilon på kroppen. Jag vill inte gå omkring genom livet med en 20 kilo tung säck på kroppen, För det är ju det det är frågan om. X-tra kilon som frestar på kroppen. Möjligen kan jag behöva lite mer muskler. Men fett? Nej tack!

Satt och funderade lite kring det här med min syn på min kropp och hur synen förändrats under den tid som förfluit sedan januari d v s hur jag sett på och uppfattat mig själv. Delar av min självbild alltså. Det slutade med att jag började fråga mig om jag visste vad självbild var för något och gav mig ut på nätet. Där hittade jag en mycket enkel "test" vars påståenden jag snabbt klickade mig genom. Resultatet?

Ditt resultat på självbildstestet
Dina svar visar en person med hög självkänsla kombinerat med ett lågt behov att prestera, ett lågt självförtroende. Troligtvis bryr du dig inte ett skvatt om att lyckas i karriären, utan är mer av en livsnjutare. Kan vara lite av tjuren Ferdinand som föredrar att sitta under korkeken och lukta på blommorna. Fortsätt att njuta!

Jag är inte bara mager med för stora kläder. Jag är också en lat djävel med hög självkänsla! Så sant, så sant! Rosen utanför min dörr doftar gott utan min hjälp!

1 kommentar:

Anonym sa...

= ) Tänk det kunde jag nästan gissa mig till utan testet. Inte direkt lat men mera vafför då? när man kan sitta och njuta och leka tjuren Ferdinand = ).

Ha det gott och fortsätt att njuta. Finns andra som aldrig lärt sig det utan bara ränner runt och försöker prestera.