01 augusti 2007

Abstinens

Fick ett tips om att det kanske fanns begagnade varmvattenberedare på "nätet". Var in på Blocket och kollade. Fanns inga passande beredare. Då upptäckte jag att det fanns massor med andra grejer att köpa till ett hus i behov av förnyelse. Bland annat fanns det en toalettstol, handfat och badkar att köpa i det omedelbara grannskapet. Såg fräscht ut på bilden och allt kunde köpas för 500 kronoor! Jag skickade iväg ett mejl till säljaren, men tyvärr hade det sålts tidigare samma dag. Baskat också! Annonsen hade legat ute länge och priset var sänkt från 800 kr till 500 kr. Varför har jag inte kollat Blocket tidigare? Ibland står det still i skallen.

Inspirerad fortsatte jag att kolla runt bland annonserna. Ett fräscht och snyggt komplett kök för 2.000 kronor i Bollnäs. Ett kök som föll mig i smaken. Inget "låtsas-allmogekök" i mörkbetsat trä utan ett ljust och "stramt" laminatkök(?) med synliga trädetaljer i basad rödbok. Jag antar att köparen förväntas montera ner köket. Därav priset. Undrar om jag minns hur man går tillväga? Eller kastade jag bort min kunskap tillsammans med hammaren 1997? Nu är det ju det här problemet med "hantlangare" och transport förstås. Jag är ensam, bilen saknar dragkrok och ingen släpvagn har jag. I varje fall ingen besiktigad och körklar släpvagn. Ska jag bli tvungen att byta bil?

Det intressanta men också lite skrämmande var att jag genast borjade planera i tanken för en "renovering" av badrum och kök. Kände mig upplivad av tanken på att börja "riva och slita" med bad och kök. Särskilt badrummet behöver åtgärdas med det snaraste. Det är "äckligt" och kräver akuta insatser. Både ifråga om tak, väggar, golv och sanitetsporslin. Badrummet ska rivas och ersättas med en glasad och isolerad veranda längre fram. Frågan är hur man ska gå tillväga för att göra en temporär "nödlösning" på ett enkelt och billigt sätt?

Har jag blivit sjuk eftersom jag börjar känna mig less på min "pensionärstillvaro"? Undrar om det finns ett par passande blåbyxor i huset, eller är de kastade allesammans? Ibland känns det som att jag nog behöver ett eller flera "projekt" i mitt liv för att dagarna ska kännas lite mer "meningsfulla". Jag tror jag sätter mig på händerna tills tankarna skingras. Men jag behöver verkligen ett arbete!

1 kommentar:

Anonym sa...

*S* för mig låter det som ett friskhetstecken....än finns det tydligen liv i gub..*S*
Retstickan