15 juli 2007

Arbete, bostad & HTML

I mitt sökande efter bostad så har jag funnit "prisvärda" (billiga) insatslägenheter i framför allt Sundsbruk, Härnösand och Vännäs. Hur ser då arbetsmarknaden ut inom ca. sju mils radie från dessa orter? Varför sju mil? Det har sagts mig att sju mil klarar man av att dagpendla. Blir avståndet längre så blir det "jobbigt" i längden. Jag har pendlat 5,5 mil enkel väg det senaste året och då vägen var bra och snabb. var det inget problem. Det handlar mest om att vänja sig.

Åter till frågeställningen.Hur ser arbetsmarknaden ut? D v s hur många lediga jobb finns det att söka i kranskommunerna kring de tilltänkta bostadsorterna?

Bor jag kvar här så når jag Gävle, Sandviken, Ockelbo, Bollnäs och Söderhamns kommuner. I dessa kommuner finns det idag 227 lediga jobb.

Från Sundsbruk räknar jag med att kunna jobba i Timrå, Sundsvall, Hudiksvall, Ånge, och Härnösand. Idag är det 230 anmälda jobb i dessa kommuner.

Från Härnösand kan jag jobba i Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors och Örnsköldsvik(?). Antalet lediga jobb är 310 i dessa kommuner.

Från Vännäs kan jag jobba i Vännäs, Umeå, Nordmaling, Bjurholm och Vindelns kommuner. Antalet lediga jobb i dessa kommuner är 238 stycken.


Det verkar vara egalt var jag bosätter mig. Antalet lediga jobb är ungefär detsamma för alla orter. Undrar varför jag kollar detta? Sedan 1999 är det "96 arbetsgivare har läst ditt CV senast 2007-06-26 kl. 18:34" som det står på min sida på Platsbanken. Det tycker jag säger en del om hur attraktiv jag är på arbetsmarknaden. Idag är jag knappast mer attraktiv med tanke på tilltagande ålder och de begränsningar som operationen har medfört ifråga om lämpliga sysselsättningar. Tror jag skiter i arbetsmarknaden och väljer bostadsort efter bostad och kringliggande miljö i stället.


Ps. Att detta inlägg ser ut som det gör beror på att jag försöker minnas hur jag handkodade hemsidor en gång i tiden. Detta sedan Kontext ställt frågor om formatering. Minnet är dåligt så jag får nog leta fram "Killer Web Sites" eller någon annan litteratur i HTML-kodning. Jag är ingen anhängare av att friskt blanda stilar och storlekar i ett dokument men ni får tåla det. Jag testar! Ds.

4 kommentarer:

Anonym sa...

*S*...Det tycker jag låter sunt att välja med hjärtat...inte efter arbetsnmarknaden...
Retstickan

Ulf sa...

Tack Retstickan!
När jag slöt ögonen så fick jag en inre syn. En syn av en grönskande ekbacke :-) Är det att välja med hjärtat?

Anonym sa...

Hej.
Har du slutit ögenen och inte läst erbjudandet eller var det en inre syn du hade bara?
"Valpen"

Ulf sa...

Det var en inre syn. En ekbacke med ek och hassel :) Erbjudandet om att "segla ut" har jag svarat på :) Nyss *ler* Tack för erbjudandet men jag kan inte just nu. Ha en fin seglats.