11 maj 2007

Ännu en dag

Under förmiddagen var jag ute i solen. Jag tog med kamera och kaffekopp. Drog runt med kameran på ett stativ och försökte finna några motiv att ”föreviga”. Under hela tiden gjorde jag fyra exponeringar. Det tar tid att fota analogt! Idag ska allt gå så fort. Det ska gå fort att fotografera och snabbt ska man se det färdiga resultatet. När jag fotade yngste sonen på studsmattan senast hade jag närmare 250 bilder på minneskortet, när jag kom in! Ibland är det skönt att det tar sin rundliga tid att ”knäppa ett kort”. Men det känns ovant att hela tiden försöka minnas hur det var man gjorde, och hur man ska tänka, för att få ett så välexponerat negativ som möjligt. Det är alldeles för lätt att glömma regeln: ”Exponera efter skuggorna. Framkalla efter högdagrarna”. Eller är det någon annan regel som gäller?

Hämtade mina beställda filmer och negativpärmen på ICA. Passade på att handla emedan yngste sonen ska tillbringa helgen här. På eftermiddagen kom trädgårdsmästaren. Hon klippte gräset, grävde upp och rensade i rabatterna samt kammade gruset. Nu ser trädgården riktigt välskött ut. Jag lagade mat och diskade samt uppvaktade, i efterskott, på födelsedagen. Another day is gone.

Inga kommentarer: