03 april 2007

Sotare!

För första gången såg jag hur den nye sotaren förflyttade sig ner från taket. Han sprang! Han sprang upprätt! Han sprang på takstegen från nocken till takfoten! Måste erkänna att det såg mycket farligt ut och när jag sa att: ”Så där får man inte förflytta sig på taket”, så svarade han: ”Det blir som en yrkesskada. Det gäller bara att inte tappa respekten”. Undrar om han inte redan gjort det?

För min egen del så är det mycket krampaktigt som jag klamrar mig fast vid stegen när jag långsamt kryper ner från taknocken under ständig kamp med min svindel.

Sotaren tyckte att det eldas så lite i köksspisen, så att det nog räcker med att sota vedspisen en gång om året tillsammans med kakelugnarna. Det ska väl bli ett par hundra billigare om året i alla fall. Nästa sotning blir i november.

Inga kommentarer: