24 april 2007

Problemlösning

Problemlösning är inte min starka sida. Här hetsar jag upp mig och tror att det är fel på kameran och att det är därför rullarna ser ut som de gör. Visst det verkar som om exponeringsmätaren visar fel men om jag tittar på filmerna så inser jag att de har förmodligen drabbats av något som mest påminner om "ljusläckage" på de sista fem–sex rutorna. Märkligt. Än märkligare blir det om jag tittar på filmen jag tog med min YashicaMat den 16 jan 2006. Det är samma fel där. Sju rutor korrekta och sedan är filmen svart dvs. den ser ut att ha träffats av ljus. Då är frågan varför uppstår detta? Kan det var läckage i framkallningsdosan? Verkar osannolikt tycker jag. Kan det vara felaktig framkallning? Samtliga filmer är framkallade i samma JOBO-maskin de senaste dagarna. Uppstår det när jag laddar filmen på spiralen? Jag vet inte. Tycker mest det är synnerligen märkligt,

Nej, problemlösning är inte min starka sida. Tror jag får konsultera en vetenskapligt skolad person som dessutom är en hängiven analog storformatsfotograf.

Inga kommentarer: