09 april 2007

Hudiksvall

Jaha….så var Hudiksvall avklarat. Fick för mig att jag skulle se lite närmare på bostadsområden och deras förbindelse med vattnet. För mig har alltid Hudiksvall varit förknippat med hamnen och de små röda magasinen som ligger där. I min fantasi har jag skapat mig en bild av en stad där det varit lätt att både se och att komma ner till ”havet”. Jag trodde nog också att det skulle finnas bostadsområden med ”havsutsikt”.

Efter att ha kryssat omkring i staden under en dryg timme och kollat in hyreshusens läge är jag inte längre lika övertygad. Området närmast hamnen och vattnet upptas av järnvägsspår och industrier. Sedan ligger det villor i den backiga småstaden. Ett och annat insprängt hyreshus finns också, men havsutsikt från balkongen kan jag förmodligen glömma. Det som man möjligen kan se från balkongen blir villor och industirer. Ska inte påstå att Hudiksvall går fetbort. Det är säkert en mycket trevlig stad att bo i, men ett eventuellt köp av lägenhet där kräver en hel del eftertanke och kontroll av läge och omgivningar.

Idén om havsutsikt kom sig nog av att det finns en 2:a till salu på Sälsten i Härnösand där ett försäljningsargument är utsikten över hamninloppet. Man kan ju fantisera om den perfekta lägenheten men sanningen är nog att bostadsområdena och lägenheterna ser ganska lika ut runt om i landet. I mitt fall blir det kanske tillfälligheterna som styr och bestämmer var jag hamnar till slut.

Inga kommentarer: