07 mars 2007

Veliga Wilma och dagfjärilarna

När jag skulle åka till apoteket nu på morgonen, för att hämta det insulin och de pankreatintabletter som jag inte fick i måndags, ville inte bilskrället starta! Wilma tuggar och tuggar men vill inte tända till. Likadant var det igår när jag skulle åka till Konsum för att handla. Då startade Wilma först på fjärde försöket. Idag ville hon inte alls! Bannade bilskrälle. Får se om det hjälper med stunds inkoppling av motorvärmaren? Förmodligen måste jag "investera" i ny rotor, nytt fördelarlock och kanske nya tändkablar. Tändkablarna kostar 872 kr! Räcker det inte med utgifter redan?

Igår fick jag en fälthandbok i fickformat över dagfjärilar i Gävleborg och Dalarna. Fina bilder och informativ text. Där kan man bl.a. läsa om Amiral (se foto d 15 jan) att det är en årlig tämligen allmän migrant från södöstra och södra Europa. Blir en bok att bära med i fickan under den kommande sommaren. Den som är intresserad av att delta kan rapportera sina fynd till www.artportalen.se. Om jag kommer att rapportera mina iaktagelser är väl mer tveksamt. Tror jag ägnar resten av förmiddagen åt att elda i kakelugnen och bläddra bland dagfjärilarna i stället för att "meka" med bilskrället i regnet.

Inga kommentarer: