26 februari 2007

Tokspara

Ska det bli en ny dator så blir det till att "cut down on my spendings" eller "tokspara" som den andra hustrun sa. Undrar en smula hur det ska gå till med en väntad elräkning på kanske 8.000 kr? Lägger jag så till att Akademiska vill ha en tusenlapp för vården och att sopor, a-kassa och bredband kostar 1.500 kr så måste jag ju undra var jag kan tokspara. Till detta kommer så mat och lite bensin. Inkomstsidan ser ju inte allt för ljus ut i mars heller. 12 dagars sjuklön från Skogsstyrelsen den 15:e och när sjukpenningen betalas ut kan jag bara sia om. Det är inte bara datorinköp som skjuts på framtiden. Min tanke om ett ett par nya skor i vår får jag också lägga på hyllan ännu en tid. Vårvintern är en tung tid.

Andra sätt än "tokspara" då? Kanske läge att försöka sälja en komplett SAAB 96 -63, med tvåtaktsmotor. En "trubbnos" (med defekt tändfördelare) säljes som renoveringsobjekt eller reservdelsbil för 4.000 kr på Blocket eller annorstädes? Finns det annat att sälja? Annat som kan ge "snabba" pengar i plånboken? Hmm...prylar har jag ju i överflöd men om de är värda något är ju frågan.

Tror jag ska glädja mig åt att jag mår lite bättre för varje dag som går, i stället för att fundera allt för mycket på fattigdom och elände. Snart kan jag sitta ute och bryna mitt magra anlete i vårsolen!

Inga kommentarer: