20 januari 2007

Usch

Tidigt känns det som trots att klockan är åtta. Känner mig irriterad och trött. Inser att det inte finns någon återvändo. Ute är det -12°C och gården täcks av ett par decimeter snö. Blir till att sätta i motor- och kupévärmare för att masa mig iväg och köpa bensin till snöslungan. Dagens sysselsättning är bestämd. Det är säkert nyttigt för mig att gå bakefter en snöslunga och mycket nyttigt bära in ved, men det är som om bara tanken på det stjäl all kraft. Jag vill inte! Lägg därtill en tvingande nödvändighet att göra i ordning en vinterjacka, leta reda på mössa, handskar, ett par varma byxor och kängor på fötterna. Jag vill inte ha mer vinter! Det räcker nu! Jag vill helst sitta framför kakelugnen och kura i den goda värmen från veden medan Charley Pattons grova röst ekar genom salen. Jag borde bo i en lägenhet, åtminstone på vintern, en lägenhet där folk kommer och skottar och sandar utanför dörren. Ett garage därtill och skrapandet av bilrutor är ett minne blott.

Kanske blir sinnelaget bättre efter morgonkaffet? Det är väl tillåtet att drömma och fantisera ibland?

Inga kommentarer: