06 januari 2007

Operation

Det gäller att passa på att skriva medan datorn inte trilskas med mig *ler*. Vem vet hur länge den är i gång denna gång? Inte jag i alla fall.

Nåväl. Sedan sist så har jag hunnit med ett besök på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Träffade överläkaren Ib Rasmussen, för en genomgång av vad de funnit på bilderna. Han visade bilder på min bukspottkörtel och den såg nog mest ut som en "druvklase" på bilderna. Vad jag förstod så ska den inte se ut så. Under en och en halv timme så diskuterades min situation och Rasmussen gav mig tre alternativ att fundera på till nästa gång jag ska dit på samtal.

Det ena alternativet innebär ingen åtgärd, utan man avvaktar och ser vad som händer. Alternativ två innebär att läkarna skär upp bukspottsgången med förhoppningen att det inte finns någon tumör som orsakar förträngningen. Risken med alternativ ett och två är att man förlorar tid om det visar sig vara nödvändigt med ytterligare en operation (alternativ tre). Det tredje alternativet är det mest omfattande och innebär att tolvfingertarmen avlägsnas, gallgången skärs av och det s.k. huvudet på bukspottkörteln avlägsnas. I huvudet finns förträngningen på bukspottgången. Sedan sys galla och bukspottkörtel fast i tunntarmen som fästes i magsäcken. Egentligen tycker jag mig inte ha något verkligt alternativ till nummer tre. En operation som är stor och omfattande. Den tar 5 - 8 timmar och medför att jag kommer att tillbringa 2-3 veckor på lasarettet samt vara sjukskriven under 2-3 månader efter operationen. Förhoppningsvis ska jag sedan få ett "normalt" liv efter detta. Den som överlever får se.

Den 16 januari ska jag vara tillbaka på Akademiska för ytterligare ett samtal. Då ska jag ge ett besked om vilket beslut jag fattat.

Inga kommentarer: