29 januari 2007

Biljettköpet

Eftersom det var länge sedan jag åkte tåg, tänkte jag ta och prova Upptåget som körs mellan Gävle och Uppsala. Ett gammaldags "mjölktåg" som stannar vid stationerna längs banan. Tänkte att det är väl som förr i tiden. Bara att åka in till järnvägsstationen, lägga upp slantarna på disken och säga: En enkel till Uppsala Central. Riktigt så enkelt var det inte visade det sig. Fick veta i kassan att biljetten löses på tåget. Härligt! T o m bättre än förr i tiden då man alltid var tvungen att boka biljett och sittplats i god tid innan resan skulle ske.

Lite grann kan jag väl gräma mig över att jag körde sju mil fram och tillbaka för att få ett besked som jag kunde ha fått per telefon, men jag fick ju ett litet avbrott i vardagen och en snabb titt på staden trots allt. Nu gäller det bara att se till att vara på plats 12.33 i morgon när mjölktåget går.

Inga kommentarer: