04 oktober 2006

Rekord - sju rör med prover!

Ja, så sitter jag här igen. Nyss hemkommen från veckans läkarbesök försöker jag summera för mig själv, vad nytt som egentligen framkommit. Idag talade läkaren om att vissa levervärden förbättrats något medan andra inte gjort det. Kanske kommer det att bli nödvändigt att trots allt skära bort en bit av bukspottsköreln. Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

För första gången så frågade en läkare vilka mediciner jag ätit innan jag blev sjuk! Därefter så bestämde han att det skulle tas sju rör med prover. Fyra av dessa ska skickas till Uppsala för analys. För min inre syn ser jag "min läkare" sitta med rynkad panna, för att in i det sista försöka finna de felande pusselbitarna till mina symptom. In i det längsta förefaller han vilja undvika att operera och glad är jag för det.

Kan det vara så att de Omeprazol jag åt i somras har påverkat min lever och bukspottkörtel? En hel del av de biverkningar som bipacksedeln räknar upp kan jag återfinna hos mig själv bl.a svettning, klåda och förhöjda levervärden. Mindre vanliga biverkningar är leverinflammation med eller utan gulsot samt inflammation i bukspottkörteln. Som sagt kan det vara en medicin som skapat min sjukdomsbild och ej en tumör i bukspottkörteln? Jag tror jag ska ta med bipacksedeln till nästa veckas läkarbesök för att få höra vilka synpunkter läkaren kan ha, om han inte redan har fått svaret med hjälp av de prover som togs idag. Onekligen vore det en stor lättnad att få veta vad som felas mig. Hellre medicinska biverkningar än pankreascancer!

Inga kommentarer: