18 oktober 2006

Rädda vitryggen

Tja...vad finns att berätta idag då? Igår var jag ute med chefen och tittade på ett ev. jobb som går ut på att skapa en miljö som gynnar den vitryggiga hackspetten. Det gäller att honan som finns i Gysinge kan locka till sig en hane *ler*. Kanske är det samma sak med oss människor? Det gäller att skapa "rätt miljö" för att träffas. Nu tror jag inte att staten satsar 200 miljoner på att få 7 par människor att häcka. Det påstods igår att staten har satsat den summan på att rädda 7 par vitryggiga hackspettar! Undrar om det inte vore enklare och billigare att importera ett antal hackspettar från ex.vis Baltikum där det lär finnas gott om "vitryggar"? I vilket fall som helst så larvade vi runt i reservatet under 1,5 - 2 timmar. Efteråt kändes det i mina ben, men det var säkert mycket välgörande för mig.

Idag på morgonen var jag och hälsade på mina forna arbetskamrater. Möjligen ska jag vara med dem i fortsättningen. Jag får välja! Om det blir "rädda vitryggen" så innebär det dagliga resor på 20 mil för mig. Om jag ansluter till det gamla "gänget" så blir det bara 1,5 mils resväg. Dessutom får jag vara vid havet. Tror det blir det "gamla gänget" som drar det längsta, eller kanske det kortaste strået. Allt beror på hur man ser det.

Å andra sidan så har jag en tanke att jag kanske ska utnyttja den möjlighet till studier som erbjuds i den här anställningen. Vad gör man inte för att slippa kånka runt med röj- och motorsåg i djup snö!

Inga kommentarer: