08 oktober 2006

En solig söndag

Idag sken solen mest hela dagen, men jag har knappt satt min fot utanför dörren. Dagen har fyllts av disk, matlagning, röjning i köket och mycket slappande i soffan samt en del skissande och tankar. Tankar och skisser som framför allt kretsat kring formgivning och tillverkning av en "stereomöbel" i björk och amarant för min gamla "antika" stereoanläggning som nu börjar få några decennier på nacken. Förstärkaren, en Sony TA-1144 är nog från slutet av sextiotalet. Högtalarna (Spendor BC-1) är från mitten av sjuttiotalet precis som vinylspelaren (Micro Solid 5) och tunern (Pioneer TX-7500). Allt, utom förstärkaren, köptes hos HiFi-Hörnan i Köping 1976, vill jag minnas. Fortfarande tycker jag att det låter bra. Särskilt sedan jag bytte till grövre kablar mellan högtalare och förstärkare.

Jag utmanade mellansonen - den blivande arkitekten - genom att fråga om inte han har möjlighet att formge en "stereomöbel" åt mig. Tyvärr misstänker jag att han har fullt upp med sina egna studier och arbetsuppgifter. Jag förmodar att han inte har tid att ägna sin kraft åt att designa en "möbel" åt mig. Visst vore det spännande att tillverka ett alster efter en skiss, som emanerat från min sons kreativa, tänkande panna och vassa penna. Men han måste vara snabb! Jag är på väg mot startgroparna!

Inga kommentarer: